Радехівська районна рада
Радехівський район, Львівська область

Звернення Асоціації місцевих рад "Ради Львівщини" щодо відновлення фінансування компенсацій за пільговий проїзд окремих категорій громадян.

Переглядів: 66

 

????????????·?°???µ ?·???±???°?¶?µ??????

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 № 197 "Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду всіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах" визначено механізм надання зазначених пільг.

За попередніми розрахунками, потреба Львівської області в коштах для забезпечення пільгового проїзду громадян становить 820 млн грн, а відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 №197 (без урахування пенсіонерів за віком) – понад 415 млн гривень. У місцевих бюджетах Львівщини на 2018 рік передбачено видатки на надання компенсацій за пільговий проїзд окремих категорій громадян у сумі 100 млн грн (з них 77 млн грн ­– у місті Львові), що зовсім не відповідає існуючій потребі.

Положення вказаної вище постанови призводять до обмеження пільг особам, які, відповідно до пункту 7 частини першої статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", мають право на безплатний проїзд усіма видами міського пасажирського транспорту, автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, а також залізничним і водним транспортом приміського сполучення та автобусами приміських і міжміських маршрутів незалежно від відстані та місця проживання. Розмір щомісячної готівкової виплати, розрахований відповідно до пункту 4 постанови КМУ, не відображає реальних витрат на проїзд.

Як відомо, крім компенсації за проїзд пільгових категорій громадян, зазначених у постанові, місцеві бюджети, згідно з нормами чинного законодавства повинні також відшкодовувати кошти за проїзд громадян, які досягли пенсійного віку. Не всі територіальні громади спроможні вишукати такий фінансовий ресурс. Тож цілком імовірно, що якась частина пенсіонерів у депресивному регіоні не буде мати можливості скористатися пільгами на проїзд у громадському транспорті.

Таким чином, вказаною постановою порушуються норми статті 22 Конституції України, яка передбачає, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод; статті 24 Конституції України, згідно з якою громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом; а також статті 142 Конституції України, яка передбачає, що витрати органів місцевого самоврядування, які виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.

Набрання чинності постановою "Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду всіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах" призведе до великого навантаження на місцеві бюджети, чим знівелюється економічний ефект від фінансової децентралізації, а також може збільшити соціальну напругу серед мешканців Львівщини.

З огляду на те, що монетизація пільг на перевезення розбалансовує місцеві бюджети та не враховує інтереси всіх пільгових категорій громадян, звертаємось з проханням відновити фінансування компенсацій за пільговий проїзд окремих категорій громадян за рахунок субвенції з Державного бюджету, та при уточненні показників Державного бюджету України на 2018 рік передбачити для Львівської області субвенцію на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян у сумі, не меншій ніж 300 млн гривень. Як альтернативний варіант до вирішення даної проблеми, пропонуємо скасувати постанову Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 № 197 "Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах" або привести її у відповідність до норм Конституції України, Законів України та інших нормативно-правових актів. Доцільно, на нашу думку, на державному рівні прийняти рішення щодо нормативного регулювання пільгових категорій населення та переглянути чинні закони і підзаконні актіи, зокрема: скоротити кількість пільгових категорій, враховувати реальний дохід громадян, а не лише соціальний статус при наданні пільг, запровадити можливість на місцевому рівні приймати рішення щодо пільгових категорій, зокрема визначати для них обмежувальні умови.

« повернутися до списку новин